Картопля до 30 грн, цибуля, морква, яйця подешевшали, м'ясо дорожчатиме. Експерт про ціни

Картопля до 30 грн, цибуля, морква, яйця подешевшали, м'ясо дорожчатиме. Експерт про ціни

Для українських споживачів продукція на поличках є, на складах вона зберігається, імпорт налагоджений і немає світових коливань, як торік. Таким чином прокоментував Українському Радіо зниження цін на продукти харчування аналітик Українського клубу аграрного бізнесу Максим Гопка. Стосовно цін: картопля триматиметься в межах 25-30 грн за кілограм до кінця весни – тільки-но з'явиться молода картопля. Цибуля і морква: дуже дешеві. Молоко: ціна, якщо буде зростати, то переважно не від виробника, а від уже переробника, який вкладає витрати електроенергії. М'ясо може трошки подорожчати у першій половині травня. Щодо яєць, то ціни просіли – і це сезонний фактор, констатує Максим Гопка.

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне зображення із сайту Pixabay

Продукція на полицях є

— У нас дуже багато є запасів овочів? 

Минулий рік був експериментальним, навіть позитивним у деяких напрямках: для споживачів продукція на полицях є, на складах вона зберігається, зовнішня торгівля в плані імпорту також налагоджена і немає світових коливань, як це було минулого року. Проте для бізнесу, для виробників все ж таки це не дуже гарний сезон, тому що надлишок продукції б'є по цінах і впливає на рентабельність виробництва, тобто загального заробітку для подальшого ведення свого напрямку або бізнесу і вирощування продукції в цьому сезоні.

"Ситуація некритична, але неприємно може бути для виробника"

— Зараз у квітні яка ситуація?

У квітні готуються до посіву у відкритий грунт. І друге – це тепличні господарства, які також набирають обертів останніми роками. Цього сезону вже теплична продукція українського виробника є на полицях в Україні. Останні 2-3 тижні несприятливих кліматичних умов б'ють по собівартості й деякі витрати зростають. Багато хто по-різному використовують утеплення теплиць. Те, що немає сонця і рослина не може без сонячного випромінювання розвиватися. Коли це йде в довгостроковий період часу, тоді рослина не росте. Це відтерміновує дату врожаю. Заморозки впливають на продукцію з відкритого грунту, це могло вдарити по врожайності перших плодів. Це відтерміновує виробництво і додає додаткові витрати в плані того, що закладався бюджет на 45-50 днів, а тепер буде 60 днів. Через це можуть бути додаткові витрати. Ситуація не така критична, але неприємно може бути для виробника. В загальному картина є позитивною, не дивлячись на всі обставини, які є зараз в нас в країні. Це доволі гарний показник і цей бізнес-клімат доволі оптимістичний: аграрії все ж таки намагаються пристосуватися від сезону до сезону. 2022-й рік – шокова ситуація була, коли намагалися вирішити проблему, бо південь був найбільший з виробників овочів. Пропозиція обмежилася, натомість відкрилися можливості для інших в інших областях: себе забезпечити, свої регіони і забезпечити можливо навіть і інших деякими видами продукції. Минулий рік був експериментальний, бо сіяли і вирощували все. Зараз ми бачимо зворотнє явище, коли є надлишок даного продукту. Виробники вже будуть більш свідомо підходити до виробництва з економічної точки зору і робити акцент все ж таки на зберіганні продукції. Тому що в нас склади і обсяги зберігання були в інших регіонах – крім півдня. Набагато менше зберігалась продукція, склади не розвивалися, тобто спокійно надходив через морські порти імпортний овоч або фрукт. З минулого року розпочалась тенденція до збільшення сховищ навіть не у великих масштабах: на кожному підприємстві про це думають. Тому що ціна на продукцію ближче до кінця сезону, тобто весною зростає і є можливість все ж таки оцей надлишок продати і трошки заробити.

Картопля в межах 25-30 грн до кінця весни. Цибуля і морква: дуже низькі ціни

— Що у нас буде дорожчати і дорожчає з овочів, а з чим у нас немає проблем?

Ми бачили останніх пару місяців зростання вартості картоплі. Посівні площі трошки у 2023 році зменшилися порівняно з 2022 роком, але зберігання все ж таки не було настільки розвинутим і тому ціна підскочила. Навіть коли ми імпортували картоплю наприкінці лютого-початок березня, цього року це розпочалося з січня місяця, і ми змогли не дати ціні далі рости. Зараз імпортна продукція надходить і ціна буде триматися в межах 25-30 грн за кілограм ще доволі високою, мабуть, до кінця весни – тільки-но з'явиться молода картопля. Цибуля і морква – дуже низькі ціни, деякі виробники працюють в збиток і ми розуміємо, що даний продукт все ж таки не буде зростати в ціні. 

— З'явилася молода картопля, але ціни драконівські? 

У середньому десь у 2,5 рази більше від старої картоплі. Вона зараз переважно вся імпортна: з європейських країн, з Єгипту. На опті зараз вона біля 50 грн за кг. Меншою ціна буде у другій половині травня. Від власного виробника почнеться в червні. І там уже ми зможемо стабілізувати ціну, вона буде нижчою, ніж зараз.

Немає опису.

Максим Гопка. Фото: agrokebety.com

Молоко, яйця, м'ясо

— Щодо молока?

Для молока є сезонна тенденція: виробництво і валові надої зараз сезонно зростають і пропозиції більшає на ринку. Тут також ми можемо констатувати: ціна, якщо буде зростати, то переважно не від виробника, а від уже переробника, який вкладає витрати електроенергії. 

Щодо яєць, то ціни просіли – і це сезонний фактор. Збільшення господарств населення і виробництва додає до великих виробників. Перед Великоднем ми не будемо бачити великих цін на яйця у 60-70 грн.

М'ясо має більш сезонний характер. Коли розпочався піст – це було дуже видно, коли ціна просіла на м'ясо. Але ціна останніх півроку тримається доволі на непоганому рівні: свинина 220-240 грн. Курятина – філе – 130-140 грн. Великих стрибків не фіксується. Яловичина більш-менш стабільна. Ціни на м'ясо можуть трошки зрости, коли розпочнеться сезон шашликів, коли закінчується піст. Яскраво може відзначитися перша половина травня.  

Популярна українська індичатина

— У чому такий секрет популярності української індичатини?

Цей напрямок активно розвивається останніх декілька років. Культура споживання м'яса змінюється. Вона носить більш масовий характер. В Україні напрямок виробництва індиків зростає і навіть зовнішня торгівля також зростає в цьому напрямку. Ця продукція дієтичного споживання. Це другий з видів м'яса після курятини, які вирощуються в Україні. І це йде на експорт також. Наша продукція якісна і має активний зростаючий попит. Напрямок молочний більш рентабельніший і характерний буде вже для малих і середніх виробників. Малі і середні виробники будуть більший акцент робити на це. 

Україна конкурує з європейськими виробниками

— Ми продовжуємо експортувати?

Доволі непогано ми змогли акліматизуватися в плані молочної продукції. Це Молдова, Азербайджан, Грузія, Ізраїль, Туреччина. Помітним під час війни став і європейський ринок. Це бажання не тільки українського виробника, а й європейського споживача: це молоко, масло вершкове, деякі сири. Український виробник, коли мав надлишок молока – перший рік-півтора війни – намагався конкурувати з європейською продукцією і в нього виходило це. В Європі останніми роками є засуха і це впливає на валовий надій молока, що підтримує високу її ціну. Україна тут також може підтримувати їхній ринок європейський і конкурувати за якістю. Ми розвиваємо даний напрямок. Щодо овочів і фруктів – це невеликі обсяги: ми завжди були на світовому ринку одними з найбільших експортерів яблука українського. Останні рік-два довоєнних – лохина, малина, ягоди користуються великим попитом як в Європі, так і в світі. Десь 90% овочів вирощується в господарствах населення. В промисловому масштабі небагато вирощується. 40-50 гектарів – це для України небагато. 

Недоречно порівнювати довоєнні ціни і теперішні

— Що формує ціни?

Ніхто, крім ринку, зараз це не формує, тому що надлишку продукції як такого, немає і імпортна продукція також заходить. Ціна може відрізнятися, на кожному ринку іноземному вона формується окремо, є додаткові витрати на логістику, на зберігання до продажу, і кожен робить іще якусь свою мінімальну націнку. Продукції трошки не вистачає.

Щодо гречки, то вона в супермаркетах по ціні є рентабельною для споживача. Для виробника в цьому році є нові ідеї зменшити посівні площі під гречку, тому що були реально великі збитки. Всі порівнюють теперішні ціни з довоєнними. Вже майже третій рік війни і при тих факторах, які склалися – інфляція і продукція по ціні, яка зараз є – вона навіть конкурентоспроможна і тримає гарний свій рівень. Недоречно порівнювати довоєнні ціни і теперішні.

Цього року ми переходимо на так би мовити більш довоєнну модель, коли розуміємо зараз баланси, плюс мінус приблизні споживання: хтось буде більший акцент робити на себе, хтось буде робити під продажі, хтось під переробку. Зараз підприємства намагаються якось відновитися і відновити своє виробництво довоєнне.

Меду менше

— Яка у нас от ситуація із бджолярством?

Обсяги експорту зменшилися, тому що зменшилось виробництво. І це не тільки через війну. У центральному, східному, південному регіоні багато було виробників меду і вони були також з переробкою направлені на експорт в Європу. Внутрішнє споживання зменшилося за рахунок зменшення населення в Україні. Чим відзначалися довоєнна ніша виробництва і торгівлі – це мед і волоський горіх. Зараз іще робиться акцент на фундук, тому що кліматичні умови дозволяються в Україні це зробити.